این قسمت : معرفی منطقه عملیاتی بدر - هورالعظیم (هورالهویزه)

پس از عملیات خیبر که با پیروزی رزمندگان اسلام در منطقه ی هورالهویزه شکل گرفت، دشمن با توجه به اهمیت منطقه، خطوط دفاعی را با ایجاد مواضع پدافندی، نصب دکل های متعدد برای دید مناسب ناحیه ی مورد نظر، برقراری موانع در آبراه ها، تعبیه ی سنگرهای مختلف، سیل بندی و ... تشدید کرد.

یک سال بعد از این نبرد، پس از انجام بررسی های لازم، عملیات بدر در همان منطقه برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده صورت گرفت.

منطقه ی عملیات در غرب هورالهویزه واقع شده بود که وسعت آن به یک هزار کیلومتر مربع می رسید و عراق در این منطقه به بررسی و نقشه برداری از بزرگ ترین ذخایر نفتی مبادرت می کرد.

اهداف این عملیات تسلط بر جاده ی العماره - بصره، دستیابی به غرب رود دجله، پاسخ به حمله های رژیم بعث عراق به مناطق مسکونی و از میان بردن نیروهای وسیع دشمن محسوب می شد.

منطقه ی عملیات بدر به وسیله ی رود دجله به بخش های شرقی و غربی تقسیم شده بود که جاده ی مهم بغداد - بصره در بخش غربی آن قرار داشت.

این عملیات آبی - خاکی به وسیله ی سه قرارگاه عملیاتی و با فرماندهی مرکزی قرارگاه خاتم النبیاء(ص) صورت گرفت که محور شمال از البیضه تا امتداد آب راه جمل بر عهده ی قرارگاه نجف و مسوولیت محور جنوبی از شمال رو به روی آب راه جمل و روستای نخیره در شرق دجله و از جنوب منطقه ی القرنه(خط الهاله) با قرارگاه کربلا بود. قرارگاه نوح(ع) نیز مسوولیت داشت تا در کنار تصرف پدافندی، روانه ی پل زردان شود و با شکاف در کانال سوئیب، آب را به طرف بصره جاری کند.

عملیات بدر در ساعت 11 شب نوزدهم اسفند 1363 هجری خورشیدی با رمز «یا فاطمه الزهرا(س)» در شرق رودخانه ی دجله آغاز و در همان ساعت های نخست، خطوط دفاعی و استحکامات دشمن درهم کوبیده شد. در منطقه ی قرارگاه کربلا، لشکرهای هشت و 31 با رساندن خود به خط دوم دشمن، در ساعت 2 بامداد به طرف دجله حرکت کردند. هم زمان تیپ 44 نیز پس از شکستن خط نخست، اعلام کرد که پل بتونی جوبیر را از 2 طرف منهدم کرده است.

عملیات بدر با تقدیم شهدای گرانقدری همچون مهدی باکری فرمانده ی لشکر 31 عاشورا ، عباس کریمی فرمانده ی لشکر 27 محمد رسول الله(ص) و دیگر رزمندگان شهید توانست برگ زرین دیگری بر افتخارات هشت سال دفاع مقدس بیفزاید و پایداری و استقامت مردمان این سرزمین کهن را در دفاع از خاک وطن به همگان نشان دهد

#خادم_الشهدا #راهیان_نور #راه_نشانم_بده #راویان_نور