ویژه نامه ی شهادت حضرت ریحانه النبی (س) رو به صورت سریال نوشتاری با گزارش لحظه به لحظه وقایع بعد از پیامبر مرور میکنیم
باشد که مورد رضایت حضرتش قرار گیرد ...
بسم الله
#سریال_کمتر_از_صد_روز
قسمت هشتم
✏️ .
.
#تنها_امیر
امیرالمؤمنین که دو روز و دو شب صرف انجام امور تجهیز و نماز بر پیامبر نموده, در نهایت چهارشنبه شب بدن مبارک ایشان را در همان خانه ای که در آن وفات یافته بود به خاک میسپارد. شهر مشغول خلیفه جدید خود است و هنگام خاکسپاری جز نزدیکان رسول خدا که عده شان از انگشتان دو دست هم تجاوز نمیکند کسی حضور ندارد. امیرالمؤمنین به شایسته ترین وجه مراسم وداع با رسول خدا برگزار کرده است اما پیامبر پیش از رحلت وصیت دیگری هم به او داشته اند:
"علی جان! پس از تجهیز من, ردا بر دوش مکن و از خانه خارج نشو تا این قرآن را جمع آوری کنی."
قرآن در مواضع و مواقع مختلف بر پیامبر نازل میشد و مسلمانان هر آیه را با شأن نزول و تفسیری که پیامبر در همان زمان یا بعدتر بر آن آیات میفرمود مینوشتند. هریک از مسلمانان آیاتی چند از قرآن را در اختیار داشت اما قرآن کامل به همراه تفسیر و شأن نزول تمام آیات که نوشته شده بدست کاتب وحی-حضرت علی علیه السلام- بود در خانه پیامبر قرار دارد. امیرالمؤمنین آیات را که بر پوست و تخته و استخوان کتف چارپایان و ... نوشته شده یکپارچه میکند و تفسیر و شأن نزول هر آیه را در کنار خودش قرار میدهد.
این مأموریت مهم تا جمعه شب (دو روز) زمان میبرد. آنگاه امیرامؤمنین به همراه غلام خود قنبر از خانه خارج میشود و برای اولین بار بر زمین مدینه ی خالی از پیامبر قدم میگذارد. از اخبار مدینه مطلع است. حتی از قبل تر میدانست. پیامبر به او فرموده بود که قومش همچون بنی اسرائیل هارون را وامیگذارند و به سراغ سامری و گوساله اش میروند. میدانست او را طرد میکنند و میلی به ملاقات آنان نداشت. اما وصیت پیامبر لازم الاجراست. پس به همراه قنبر وارد مسجد میشود و در جمع مسلمانان که برای نماز جمعه در مسجد پیامبر گرد هم آمده اند خطاب به ابوبکر میفرماید:
"این قرآن, همان قرآنی است که در خانه پیامبر موجود بود و اکنون آن را برای شما آورده ام."
آنها که خوب میدانند قرآن با تفسیر نبوی هر صفحه اش حکمی بر ارتداد و نکوهش و مذمت خودشان است در پاسخ میگویند: "ما را حاجتی به قرآن تو نیست. خودمان قرآن داریم."
و امیرالمؤمنین که از بی شرمی آنان رنجیده است میفرماید: "دیگر این قرآن را نخواهید دید (تا هنگامه ظهور)".
و در حالی که بار غم فقدان پیامبر را بر یک دوش و بار غصه گمراهی امت پیامبر را بر دوش دیگر حمل میکند راهی خانه میشود...